Nowy zawód - tajemniczy klient to praca przyszłościowa, ze względu na rosnące zainteresowanie tą metodą badawczą ze względu na jej niezaprzeczalną skuteczność. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu osoba pracująca w tym charakterze BEZWZGLĘDNIE DEMASKUJE SŁABOŚCI SYSTEMÓW SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTÓW. W dzisiejszej dobie – rosnących oczekiwań co do PRAWDZIWEJ, PROFESJONALNEJ OBSŁUGI – nie chodzi o to by wiedzę o obsłudze przekazać ale o to by ją skutecznie wdrożyć. W związku z tym na jej wykorzystanie decyduje się coraz więcej firm: przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, banki, firmy branży gastronomicznej, usługi hotelowe, urzędy miast i gmin, Szkoły Wyższe. Praca tajemniczego klienta polega na praktycznym quasi-rzeczywistym skorzystaniu z usług placówek wskazanych przez pracodawcę. Tajemniczy klient w sposób jak najbardziej uprawdopodobniony korzysta z możliwie szerokiej gamy opcji danej placówki tak, jakby czynił to typowy a nawet nieco wymagający klient.
Istota badania polega na tak skrupulatnym wcieleniu się w rolę klienta, z jednoczesnym zachowaniu anonimowości by żaden z pracowników sprawdzanej firmy nie zorientował się, że placówka poddawana jest kontroli.
PROGRAM SZKOLENIA
- Charakterystyka rynku – jako powód wprowadzenia tajemniczego klienta jako narzędzia stymulacji poziomu obsługi
- Oczekiwania co do profilu osoby mającej pracować jako tajemniczy klient
- Wizerunek zewnętrzny odpowiadający branży
- Charakterystyka – zbiór zachowań typowych dla nieco trudniejszego, bardziej wymagającego klienta
- Co podkreślać w składanych przez siebie dokumentach o pracę w charakterze tajemniczego klienta
- Talenty preferowane dla osoby pełniącą rolę tajemniczego klienta
- Aktorstwo, kreatywność
- empatia, spostrzegawczość
- umiejętności manipulacji, asertywność, nastawienie na cele
- umiejętności analizy i syntezy zjawisk
- umiejętność formułowania klarownych wniosków
- Sposoby weryfikacji oczekiwań wobec kandydatów na tajemniczego klienta
- Znajomość kandydata – przesiew formalny listów motywacyjnych
- Rozmowa kwalifikacyjna
- Testy, kwestionariusze do badania potencjalnych kompetencji
- Role – play ( odgrywanie scenek) oraz subiektywna ocena egzaminatora
- Assessment center
- próby w terenie
- Przygotowanie do roli
- Ogólne i szczegółowe informacje o:
- Produktach
- Placówce, pracownikach, klientach, kooperantach
- Problemach – nieprawidłowościach najczęściej występujących lub tych zachowaniach, które wpływają na negatywną ocenę pracy
- Sposobach zachowań
- Prawidłowych
- Idealnych
- Korygujących tj takich, które służą naprawie wizerunku firmy w sytuacji niezadowolenia klienta ( kryzys w obsłudze)
- Ogólne i szczegółowe informacje o:
- Praca nad scenariuszem roli
- Określone miejsce, czas, osoby do których ma się skierować mystery shopper
- Produkty – jakie ma nabyć ( sprawdzić) tajemniczy klient
- Sposób kupna a w szczególności realizacji zapłaty za zakupione produkty
- Czas ( czasy) trwania poszczególnych badań ( etapów badania)
- Przykładowe pytania zadawane w placówce przez Mystery Shoppera
- Oczekiwane odpowiedzi na zadawane pytania w placówce przez Mystery Shoppera
- Uzgodnienie użycia dodatkowych narzędzi sprzedażowo - zakupowych ( np. gazetki firmowej, katalogu itp.)
- Wygląd i zachowanie – odpowiadające profilowi klienta zalecanemu przez zleceniodawcę
- Sposób finalizacji transakcji – np. wpłata zaliczki, przedpłata w gotówce, zapłata kartą, faktura na przelew, paragon fiskalny, jakie dane do faktury
- Jak się zachować by nie wzbudzić podejrzeń personelu co do teatralności ( braku 100%) autentyczności mystery shoppera?
- Oczekiwane wyniki
- Na czym tajemniczy klient powinien skoncentrować uwagę?
- W jaki sposób rejestrować obserwacje w trakcie badania?
- Notes
- Dyktafon
- Kamera
- Aparat foto
- Jak opracowywać wyniki
- Selekcja informacji
- Kryterium istotności
- Klaryfikacja – odrzucenie redundancji
- Analiza
- synteza
- Napisanie raportu z badania
- Formularz
- Raport opisowy – wizualizacja, tabele, wykresy, zdjęcia
- Sprawozdanie ustne ( rozmowa bezpośrednia i telefoniczna)
- Sprawdzenie raportu
- Selekcja informacji
- Prezentacja wyników zlecającemu badanie
- Mailowo
- osobiście
- Sposoby znajdowania potencjalnych klientów do badania:
- Zleceniodawcy jawni ( ogłaszający się)
- Zleceniodawcy nie ujawniający się – formy aktywności osobistej mystery shoppera
Zapisz się na szkolenie